AhLaN WaSahLaN WaMaRhaBaN B!KUM

ALLAH BAARIKLI WA BAARIKLAKUM

Khamis, 3 Februari 2011

SATU HARI YG PENUH DGN PENGISIAN (PART 1)


Satu hari yang penuh dengan pengisian PART 1

Alhamdulillah,, setinggi2 pengucapan hanya dipanjatkan buat yang Maha Kuasa,,
Segala puji2an hanya layak bagiNYA…
Sedikit perkongsian buat sahabat sahabiah sekalian,,,
Perkongsian yg ana ingin kongsi berkenaan dgn suatu hari yg penuh dengan pengisian,,,
PENGISIAN ROHANI YG PASTINYA…
Bermula dari wktu pagi hingga lewat tengah hari,,
Disambung pula waktu petang hingga ke asar…
Alhamdulillah,, segalanya penuh dengan pengisian jiwa, makanan rohani…
Rehlah yg santai,,, perkongsian yg bermanfaat dan penuh semangat,,,

An-Nisa: 95 “ tidaklah sama antr org beriman yg duduk (yg tdk turut berperang) tanpa mempunyai uzur (halangan) dgn org yg berjihad d jalanNyA dgn hrta n jiwanya atas org2 yg duduk (tdk ikut brperang tnp hlgan). Kepada masing2, Allah janjikan pahala yg baik (syurga) n Allah melebihkn org2 yg berjihad atas org yg duduk dgn pahala yg besar.”

At-Taubah: 105 “ dan katakanlah: bekerjalah kamu, maka Allah akan melihat pekerjaanmu, bgtu juga RasulNya n org2 mukmin, n kamu akan dikembalikan kepada Allah Yang Maha Mengetahui yg ghaib n yg nyata, lalu dberitakanNya kpd kmu ap yg telah kamu krjakn.”

As-Saff: 4 “Sesungguhnya allah mencintai org yang berperang di jalanNya dlm barisan yg teratur , mrk seakan2 spt 1 bgunan yg tersusun kukuh."

Ibrahim:24-26 “ Tidakkah kamu mmprhatikan bgmana Allah tlh mmbuat perumpamaan kalimat yg baik spt pohon yg baik, akarnya kuat n cabangnya (menjulang) ke langit.

(pohon) itu mghasilkan buahnya pd setiap waktu dgn izin tuhannya. N allah membuat perumpamaan itu untk manusia agr mereka selalu ingat.

Dan perumpamaan kalimah yg buruk spt pohon yg buruk, yg telah dicabut akar2nya dari permukaan bumi, tdk dpt tetap, tegak sedikitpun.

Nah, itulah ayat2 Allah yg amat2 mempunyai kaitan antr satu sama lain,,(sbnrnya banyak lagi).
Itulah ibarat kisah perjuangn kita, yg mana perjuangan kita sangat2 memerlukan kerjasamana, saling bahu membahu antara satu sama lain, saling kammil mutakammil supaya setiap perjuangan yg kita lakukan membuahkan hasilnya yg mana ianya adalah Redha dr Tuhannya..

Perjuangan juga ibarat seperti air yang mengalir,, melalui liku2 menongkah arus deras yg mana air itu mampu jua melaluinya w/pun berbagai halangan yg terpaksa dihadapi,, begitu jua perjuangan yg kita lalui, walaupun bermacam dugaan yg kita lalui, berbagai cabaran yang terpaksa kita hadapi, namun kita masih mampu menongkahnya, melawan segala mehnah dalam kita berusaha untuk mendapatkan Mardotillah…




Kita juga harus umpamakan diri kita dengan POHON KELAPA yg mana pohon kelapa ini setiap genap, setiap inci darinya mempunyai manfaat dan memberi manfaat pada org lain,, tiada satu pun terkecuali,, bermula dr akarnya, batangnya, umbutnya, daunnya, buahnya,, sabutnya, tempurungnya,, dan sebagainya,, semuanya mempunyai manfaat n boleh digunakan,,,
masyaAllah, maha hebat ciptaan allah ini,,,
kita sebagai makhluk ciptaannya juga seharusnya merasakan diri kita ini mampu memberi manfaat pada orang lain disamping memanfaatkan diri sendiri yg mana manfaat pada orang lain melebihi segala2 nya,, seharusnya kita lebih berusaha untuk menjadikan diri kita mendatangkan manfaat pada orang lain..
kalu ingin diumpamakan dengan apakah kita ini,, terlau banyak yg boleh diumpamakan,,,

begitu jua dalam perjuangn…




kita jua harus menjadi seperti lalang,, walaupun ditiup angin ke kiri ke kanan, namun kita tetap teguh pada asasnya.., kuatnya asas walaupun masalah datang melanda.. kuatnya Iman walaupun ujian n dugaan menimpa bertimpa2,,,
begitu jua dlm pjuangan yg mana istiqomah itu sangat2 penting seperti teguhnya lalang walau ditiup ke kiri n ke kanan. Kita jua harus berada dalam kumpulan supaya kita tidak hanyut n tidak jua DIHANYUTKAN.

dlm 1 riwayat menyatakan: ALJAMAA’ATI BAROKATU ( jamaah itu berkat )
nah,, apa lg yg dicari????
fikir2kn,, renung2kan...
selamat memilih...
moga pilihan kita adalah pilihan yg paling tepat!!!


Tiada ulasan: